بازی های تماسی آبی برای کوکان
بازی های تماسی آبی برای کوکان کمک میکنند تا کودکان با استفاده از فعالیتهای جسمانی مملو از لذت و سرگرمی آمادگی خود را افزایش دهند . اگر یک بازی تماسی برای 15 دقیقه یا بیشتر طول بکشد ، آن به یک فعالیت هوازی تبدیل شده و سلامتی قلبی عروقی را بهبود میبخشد . مزیت دیگر بازی های تماسی آبی برای کوکان ، تطبیق پذیری آن است . این بازیها میتوانند با نیازهای گروههایی با اندازههای مختلف سازگار شوند . یک بازی تماسی میتواند با 5 تا 25 بازیکن لذت بخش و سرگرم کننده باشد . برای گروههای بزرگتر ، بازیهای تماسی میتواند به گروههای کوچکتر یا چندین تیم تقسیم شود . یا سرپرست میتواند بیش از یک بازیکن را به عنوان «هدف» معین کند .
هر یک از این بازیها میتوانند برای یک مدت طولانی ادامه داشته باشند . نقش سرپرست آن است که زمان پایان بازی را مشخص کند . زمانی که کودکان خسته یا بی علاقه به نظر میرسند ، سرپرست ممکن است مجبور به محدود کردن زمان بازی یا اعلام پایان بازی شود . هنگام برنامهریزی برای بازی تماسی ، قوانین بازی را در نظر داشته باشید . اگر نیاز به حذف آن بازی دارید ، کودکان را در کنار استخر با یک بازی یا فعالیت خارج از استخر سرگرم کنید .
مقالات مرتبط : آموزش شنا کودکان
1 – ماشین بازی
نحوه بازی: بازیکنان را به گروههای دو نفری تقسیم کنید . یکی از بازیکنان به منزلهی ماشین و دیگری راننده است . ماشین ممکن است راه رفته یا شنا کند اما او باید دستهایش را در جلو بدن نگه داشته و چشمانش را ببندد . راننده چشمانش را باز نگه میدارد . آنها ماشینها را توسط ایستادن در پشت سر همبازیهایشان و گذاشتن دستهایشان روی شانهی آنها هدایت میکنند .
یکی از ماشینها و رانندهی آن به عنوان «ماشین هدف» انتخاب میشود . در شکل سنتی این بازی یک نفر که به عنوان هدف انتخاب میشد ، سعی میکرد بازیکنان دیگر را لمس کند . در این بازی نیز تنها ماشینها سایر ماشینها را لمس میکنند . رانندهها توسط حرکت دادن دقیق خودشان در اطراف سایر ماشینها از لمس شدن ماشین شان جلوگیری میکنند . زمانی که «ماشی هدف» ماشین دیگری را لمس کرد ، تیم ماشین لمس شده به عنوان «ماشین هدف» جدید انتخاب میشود . ماشینها و رانندهها نقشهایشان را عوض کرده و بازی ادامه مییابد .
2 – نجات غریق
نحوه بازی : یک بازیکن را به عنوان نجات غریق مشخص کنید . بازیکنان را به دو تیم تقسیم کنید . هر تیم باید به کنارههای استخر حرکت کرده و در مقابل هم بایستد . نجات غریق اسم دو بازیکن را -از هر تیم یک بازیکن- صدا میزند . این دو بازیکن باید شنا کرده و قبل از آن که نجات غریق یکی از آنها را لمس کند ، جای خود را عوض کنند . اگر یکی از آنها لمس شد ، او نجات غریق بعدی خواهد بود . اما اگر نجات غریق نتواند آن دو را لمس کند در این صورت نجات غریق اسم دو بازیکن بعدی را صدا میزند .
3 – نیش ستاره دریایی
نحوه بازی : در این بازی از بازی های تماسی آبی برای کوکان ، یک بازیکن را به عنوان ستاره دریایی انتخاب کنید . بازیکنان دیگر باید اطراف استخر پخش شوند . ستاره دریایی تلاش میکند تا پا ، زانو یا سایر بخشهای بدن یکی از بازیکنان دیگر را لمس کند . این تماس مانند نیش یک ستاره دریایی است . فرد لمس شده ، ستاره دریایی بعدی میشود . با توجه به محلی از بدن بازیکن که لمس میشود ، وی باید لنگ لنگان راه رفته ، لی لی کرده یا با یک دست شنا کند تا وقتی که قربانی بعدی شکار شود . لطفاً خیلی تند و گزنده ضربه نزنید .
4 – مسابقه پرتوهای دریایی
نحوه بازی : بازیکنان به دستههای دو نفره تقسیم میشوند . یک جفت را به عنوان پرتوهای دریایی انتخاب کنید . از افراد دیگر بخواهید تا در یک دایره بایستند و یکی از دستهای یارشان را بگیرند . پرتوهای دریایی انتخاب شده نیز باید دستهای همدیگر را گرفته و گرداگرد بیرون دایره حرکت کنن . زمانی که آنها آماده هستند ، آنها جفت دیگری را انتخاب کرده و شانههای آنها را لمس میکنند .
در این بازی از بازی های تماسی آبی برای کوکان ، این جفت لمس شده باید از محل خود در روی دایره خارج شده و حول محیط بیرونی دایره و در جهت مخالف پرتوهای دریایی دویده یا شنا کنند در حالی که هنوز دستهای هم را گرفتهاند . هر دو گروه تلاش میکنند که زودتر از دیگری به محل خالی روی دایره برسند . جفتی که دیرتر به محل خالی برسد به عنوان پرتوهای دریایی در دور بعدی بازی انتخاب میشود .
5 – حباب
نحوه بازی: این یک بازی سرگرم کننده و خندهدار است . یک نفر را به عنوان «حباب» معین کنید . افراد دیگر اطراف استخر شنا میکنند و سعی دارند که توسط حباب لمس نشوند . اگر شناگری توسط حباب لمس شد ، او باید با حباب متحد شود و سعی کنند دیگران را لمس کنند . زمانی که بازیکنان دیگری هم لمس شدند ، آنها نیز باید به حباب ملحق شوند . در نهایت ، تنها یک بازیکن باقی میماند . بازیکن باقی مانده برنده شده و به عنوان حباب بعدی انتخاب میشود .
6 – رفتن به زیر آب
نحوه بازی: در این بازی از بازی های تماسی آبی برای کوکان ، یک نفر را به عنوان شکارچی انتخاب کنید . سایر افراد اطراف استخر شنا میکنند . بازیکنان باید برای فرار از دست شکارچی به زیر آب بروند . شکارچی تنها میتواند بخشی از بدن را که بالای آب قرار گرفته لمس کند . بازیکنانی که برای مدت طولانیتر زیر آب هستند در امان میباشند اما وقتی که آنها برای هواگیری به سطح آب میآیند ، آنها به بازی برمیگردند . اگر یک بازیکن لمس شد ، او باید تا زمان پایان یافتن بازی به بیرون استخر برود . بازی زمانی به پایان میرسد که همهی بازیکنان لمس شده یا زمان تعیین شده از طرف سرپرست به اتمام برسد . پس از آن یک فرد جدید به عنوان شکارچی انتخاب و بازی ادامه مییابد .
7 – قلاب کردن دستها
نحوه بازی: بازیکنان با گرفتن دست همدیگر یک خط را تشکیل میدهند . آخرین فرد در روی خط تلاش میکند نفر اول را لمس کند . نفر اول برای فرار از این کار به اطراف استخر حرکت میکند و خط را از سمتی به سمت دیگر تاب میدهد . زمانی که نفر اول لمس شد ، نفر آخر به جلوی خط رفته و سایر افراد نیز به همین ترتیب یک ردیف به طرف پائین حرکت میکنند .
مقاله پیشنهادی : آموزش شنا
8 – وال بزرگ
نحوه بازی: یک بازیکن را به عنوان «وال بزرگ» انتخاب کنید . سایر بازیکنان به عنوان ماهی هستند . «وال بزرگ» به پشت روی آب شناور میشود . دیگر ماهیها اطراف وال جمع میشوند .
وقتی که «وال بزرگ» به طور ناگهانی فریاد میکشد ، ماهیها شروع به شناور و دور شدن میکنند و «وال بزرگ» سریعاً تغییر جهت داده و برای گرفتن یکی از ماهیها شنا میکند . اگر در مدت یک دقیقه ، هیچ کدام از ماهیها گرفتار نشوند ، بازی با همان «وال بزرگ» اولی تکرار میشود . اما اگر «وال بزرگ» یک ماهی را لمس کند ، آن ماهی به عنوان «وال بزرگ» جدید انتخاب میشود .
9 – دست منو بگیر
نحوه بازی: همه بازیکنان به داخل آب میروند . یک بازیکن را به عنوان شکارچی و یکی دیگر را به عنوان دونده مشخص کنید . همه بازیکنان دیگر باید یک یار داشته باشند . هر بازیکنن باید برای تشکیل یک جفت ، آرنجهایش را با یارش قلاب کند .
سپس ، شکارچی تلاش میکند تا دونده را لمس کند . دونده ممکن است توسط قلاب کردن آرنجش به آرنج یکی از افراد جفت شده به دنبال یک پناهگاه امن باشد . لذا بازیکنان جفت شده باید تلاش کنند تا با حرکت به اطراف استخر مانع ازچسبیدن دونده به خودشان شوند . اگر دونده آرنج خود را به کلی از بازیکنان جفت شده قلاب کند ، در این صورت عضو دیگر جفت بلافاصله به عنوان دوندهی جدید انتخاب میشود . وقتی که شکارچی یک دونده را لمس میکند ، نقش دو بازیکن برای یک دور جدید بازی با همدیگر عوض میشود .
10 – ماهی و تور ماهیگیری
نحوه بازی: پنج بازیکن به عنوان تور ماهیگیری انتخاب میشوند و بقیه افراد به منزلهی ماهی هستند . ماهیها اطراف استخر شنا پراکنده میشوند . پنج بازیکن برای ساختن یک تور ماهیگیری ، دستهایشان را به هم قلاب میکنند . سرپرست بازی با صدای بلند فریاد میزند:«شنا کنید ، ماهیها ، شنا کنید» . در این موقع ، بازیکنانی که به عنوان تور هستند اطراف استخر حرکت کرده و تلاش میکنند با لمس کردن ماهیها آنها را به دام بندازند . ماهیها نیز سعی میکنند با شنا کردن از دست تور ماهیگیری فرار کنند . ماهیها ممکن است برای فرار از به تور افتادن به زیر آب شنا کنند . اگر یک ماهی گرفتار شود ، او باید تا زمان پایان بازی در کنار استخر بنشیند . پس از آن که همهی ماهیها گرفتار شدند یا زمان تعیین شده از طرف سرپرست به اتمام رسید ، در این صورت پنج بازیکن دیگر برای تشکیل تور ماهیگیری انتخاب میشوند .
11 – پل پادشاه
نحوه بازی: در این بازی از بازی های تماسی آبی برای کوکان ،یک بازیکن را به عنوان پادشاه یا ملکه تعیین کنید . این بازیکن رو لبهی استخر خواهد ایستاد به طوری که پشت او به سایر بازیکنان باشد . سایر بازیکنان در آب و مقابل دیوار روبروی استخر میایستند بازیکنان داخل آب فریاد میزنند:
«پادشاه . . . . . . .» یا «ملکه . . . . . . . .» (به جای نقطه چین اسم کودک را وارد کنید) ، ممکن است ما از پل شما عبور کنیم ؟
پادشاه یا ملکه پاسخ خواهد داد:«به شرطی که شما . . . . . . . . . . . باشید ( اجازه دهید کودک خودش دسته یا ردهی مورد نظر را انتخاب کند ) . در این بازی از بازی های تماسی آبی برای کوکان ، در این حالت بازیکنی که با دسته مورد نظر پادشاه یا ملکه مطابق باشد ، ممکن است به سلامت به طرف مقابل استخر عبور کند . بازیکنانی که در پشت باقی ماندهاند باید منتظر بمانند تا پادشاه یا ملکه بگوید: «بروید» و در این لحظه پادشاه یا ملکه به داخل استخر میپرد . بازیکنانی که در پشت سر قرار دارند ، سعی میکنند تا با شنا کردن از عرض استخر عبور کنند بدون اینکه توسط پادشاه یا ملکه لمس شوند . اولین بازیکنی که لمس شود ، پادشاه یا ملکهی بعدی میشود . اگر لمس نشد ، همان فرد قبلی دوباره پادشاه یا ملکه است .
نمونه هایی از رمزهای عبور که توسط پادشاه یا ملکه انتخاب میشوند؛
- تنها اگر شما آبی پوشیدهاید .
- تنها اگر آخر/ اول اسم شما با . . . . . . شروع میشود . (حرف را انتخاب کنید)
- تنها اگر رنگ موی شما . . . . . . . . . است . (رنگ را انتخاب کنید)
- تنها اگر روز تولد شما در . . . . . . . است . (ماه را انتخاب کنید)
12 – مارکوپولو
نحوه بازی: یک بازیکن را به عنوان «مارکو» مشخص کنید . افراد دیگر در اطراف استخر پراکنده خواهند شد: «مارکو» باید چشمهایش را بسته و تا 10 بشمرد . پس از آن ، «مارکو» در حالی که چشمانش بسته است با گفتن کلمه «مارکو» شروع به جستجوی سایر افراد میکند .
سایر بازیکنان اطراف استخر شنا میکنند و آنها باید هر زمان که کلمهی «مارکو» را شنیدند با صدای بلند فریاد بزنند: «پولو» . در این حالت ، «مارکو» باید با گوش دادن دقیق سعی کند تا بازیکنان دیگر را پیدا کرده و آنها را لمس کند . پس از آن ، بازیکن لمس شده به عنوان «مارکوی» جدید انتخاب میشود .
13 – گنج دزدان دریایی
وسایل مورد نیاز: یک سکّه
نحوه بازی: سرپرست باید جایی را به عنوان منطقهی هدف تعیین کرده و سپس یک بازیکن را به عنوان دزد دریایی مشخص کند . دزد دریایی یک سکه دریافت میکند . افراد دیگر در یک خط میایستند . آنها دستهایشان را به شکل فنجان درآورده و زیر آب نگه میدارند به طوری که فقط انگشتان شصت آنها روی آب دیده شود . دزد دریایی به طرف پائین خط حرکت میکند . دزد دریایی ممکن است به دروغ ادعا کند که سکه را در دست فردی قرار داده است و یا ممکن است واقعاً آن را به داخل دست یکی از بازیکنان بیاندازد . فردی که سکه را میگیرد باید بدون لمس شدن توسط سایر بازیکنان به طرف منطقهی هدف شنا کرده یا بدود . دزد دریایی نمیتواند بازیکن را لمس کند . اگر بازیکن دریافتکنندهی سکه لمس شود ، او به سر جای اول خود برمیگردد . اما اگر او سکه را به منطقهی هدف برساند ، او دزد دریایی میشود .
ثبت نام کلاس آموزش شنا : کلاس آموزش شنا
14 – کشتی و صدفها
نحوه بازی: قویترین شناگر را به عنوان کشتی انتخاب کنید . افراد دیگر به منزلهی صدف خواهند بود . سپس ، کشتی اطراف استخر حرکت کرده و سعی میکند یک صدف را لمس کند . وقتی صدفی لمس شد ، آن صدف باید خودش را به کشتی متصل کند ، پاهای صدف نباید به ته استخر بخورد . حالا کشتی و صدف متصل شده به آن باید تلاش کند تا سایر صدفها را لمس کنند . معمولاً انرژی کشتی قبل از این که همهی صدفها متصل شوند ، تمام میشود . سپس فرد دیگری به عنوان کشتی انتخاب میشود . آن کشتی که موفق به صید صدفهای بیشتری شود ، پیروز است .
15 – شکار لاکپشت
نحوه بازی: یک بازیکن را به عنوان شکارچی مشخص کنید . افراد دیگر باید اطراف استخر شنا کنند . شکارچی سعی میکند دیگر بازیکنان را لمس کند . اگر بازیکنی لمس شد ، او باید تغییر جهت دهد و در گوشهای به پشت شناور بماند . او به این شکل باقی میماند تا زمانی که بازیکن دیگری که تا به حال لمس نشده است ، او را لمس کند . پس از آن او دوباره برای شنا کردن آزاد است . این بازی میتواند مدت طولانی به درازا بکشد ، لذا سرپرست میتواند زمان معینی را تعیین کند . در این صورت دیگر بازیکنان نیز شانس اننتخاب شدن به عنوان شکارچی را خواهند داشت .
16 – ماهی شکارچی
نحوه بازی: این بازی برخلاف سایر بازیهای تماسی خیلی سریع اجرا میشود . طعمه را انتخاب کنید . همهی بازیکنان دیگر ، ماهیهای شکارچی هستند . اجازه دهید تا طعمه با شنا کردن از دیگر بازیکنان دور شود . در این زمان ، ماهیهای شکارچی با علامت سرپرست سعی میکنند طعمه را بگیرند . ماهی شکارچی که طعمه را لمس میکند ، به عنوان طعمهی جدید بوده و بای سریعاً با شنا کردن از ماهیهای شکارچی دور شود . طعمهی قبلی که توسط یکی از ماهیهای شکارچی لمس شده بود ، نمیتواند سریعاً برگشته و پشت طعمهی جدید را لمس کند ، بلکه به جای آن باید حداقل پنج ثانیه به طعمهی جدید فرصت دهد تا او دور شود پس از آن میتواند برای شکار او اقدام کند .
17 – مجسمه یخی
نحوه بازی: یک نفر را به عنوان «هدف» انتخاب کنید . در این بازی از بازی های تماسی آبی برای کوکان ، سایر بازیکنان تلاش میکنند که فرار کنند . اگر بازیکنی لمس شد ، او باید مانند یک مجسمهی یخی بی حرکت باقی بماند . تنها راه ذوب شدن یا رهایی او از دست انجماد این است که فرد دیگری از بین پاهای او شنا کند . بازی زمانی به پایان میرسد که همه افراد در یک زمان منجمد شوند . از آن جایی که این کار زمان بسیار طولانی به درازا میکشد ، لذا سرپرست ممکن است مدت زمانی را که هر فرد میتواند به عنوان بازیکن «هدف» باشد را تعیین و مشخص میکند .
تغییر: برای این که چالش و جذابیت بازی بیشتر شود ، بازیکنی که لمس میشود باید در یک حالت معلق منجمد شود (پاها نباید با ته استخر تماس داشته باشند) . بازیکن دیگری نیز باید از زیر وی شنا کند تا او ذوب شود .
18 – کوسه ماهی و ماهی کپور
نحوه بازی: یک بازیکن را به عنوان کوسه ماهی انتخاب کنید . کوسه ماهی باید در وسط استخر بایستد . همهی بازیکنان دیگر ماهیهای کپور هستند و باید در طول لبهی استخر بایستند . کوسه ماهی فریاد میزند:«آهای ماهیهای کپور!» سپس ماهیهای کپور به داخل آب میپرند . آنها تلاش میکنند بدون اینکه توسط کوسه ماهی لمس شوند به طرف دیگر استخر شنا کنند . ماهیهایی که به لبهی استخر مقابل استخر میرسند ، میتوانند دوباره از آب خارج شوند . اما اگر آنها لمس شدند ، آنها کوسه ماهی شده و باید در آب بمانند . سپس ، دور بعدی بازی شروع میشود و همهی کوسه ماهیها فریاد میزنند:« آهای ماهی کوچولوهای کپور»
بازی تا زمانی ادامه مییابد که تنها یک ماهی کپور باقی بماند . این ماهی برنده است و در بازی بعد به عنوان کوسه ماهی میباشد .
19 – پلها و کانالها
نحوه بازی: یک بازیکن را به عنوان گوینده انتخاب کنید . از گوینده بخواهید تا روی تخته شیرجهی استخر بایستد . دیگر بازیکنان به داخل استخر میروند . هر شش نفر آنها یک ردیف موازی را تشکیل میدهند . بازیکنان در هر ردیف به فاصله یک دست از همدیگر ایستاده و دستهایشان را به صورت باز نگه میدارند . وقتی که بازیکنان رو به جلو و به سوی گوینده ایستادند ، در این حالت راهروهای بین ردیفها به منزلهی پلها هستند . وقتی آنها به طرف راست برمیگردند ، راهروهای بین ردیفها به عنوان کانال میباشند .
دو بازیکن را انتخاب کنید . یکی از آنها دونده و دیگری به عنوان شکارچی خواهد بود . وقتی بازی شروع میشود ، همه بازیکنان رو به جلو ایستاده و دستهایشان را به صورت باز در ردیف خود نگه میدارند . با علامت گوینده ، شکارچی دونده را توسط شنا یا دویدن به طرف پلها (قسمت پائین ردیفها) تعقیب میکند . گوینده ممکن است در هر لحظه از بازی فریاد بزند:«کانالها!» در این حالت بازیکنان به طرف راست برگشته و دستهایشان را در حالت جدید ، کنار هم نگه میدارند . کسی نمیتواند از زیر یا میان دستهای قلاب شده شنا کند . اگر دونده پس از سه دقیقه گرفتار نشد ، سرپرست میتواند یک دونده و شکارچی جدید انتخاب کند .
20 – طعمه رو بگیر !
وسایل مورد نیاز: تعدادی وسایل کوچیک که به عنوان طعمه در دست بازیکنان قرار داده شود .
نحوه بازی: در این بازی از بازی های تماسی آبی برای کوکان ، بازیکنان را به دو تیم تقسیم کنید . یک تیم طعمه را گرفته و آن را پشت یکی از اعضای تیم مخفی میکند . برای فریب دادن تیم مقابل ، هر یک از بازیکنان باید دستهایشان را در پشت خود نگه دارند . زمان که طعمه مخفی شد ، هر تیمی در طرف مقابل استخر و روبروی تیم دیگر به خط میشود . با علامت سرپرست ، اعضای تیم دارندهی طعمه سعی میکنند بدون از دست دادن طعمه یا لمس شدن ، طعمه را به طرف مقابل استخر برساند . اگر بازیکن صاحب طعمه آن را به طرف مقابل استخر برساند ، تیم آنها یک امتیاز گرفته و میتوانند در دور بعدی بازی ، دوباره طعمه را مخفی کنند .
اما اگر بازیکن صاحب طعمه لمس شود ، تیم امتیازی نگرفته و تیم مقابل طعمه را برای مخفی کردن در دور بعدی دریافت میکند .
دیدگاهتان را بنویسید